Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)
Przewlekły stres, trudności emocjonalne, przemoc rówieśnicza, hejt, samotność czy trudności nawiązywaniu w relacji społecznych to wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna młodzież.
Dlatego też w bieżącym roku szkolnym 2025/2026 w naszej szkole rozpoczynamy działania w ramach projektu pilotażowego pt. Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support), dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne. Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
W wyniku ogólnopolskiej rekrutacji nasza szkoła znalazła się w wąskim gronie 200 szkół w Polsce, w których projekt jest realizowany. Koordynatorami projektu są pani Elżbieta Bzdoń i pani Renata Rębisz.
Celem projektu jest stworzenie i przetestowanie rozwiązań metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na pomocy rówieśniczej, tzw. Metodzie Peer Support, która następnie będzie mogła być wprowadzona systemowo do polskich szkół ponadpodstawowych.
Metoda Peer Support wychodzi naprzeciw potrzebom emocjonalnym młodych ludzi, proponując rozwiązanie oparte na naturalnym zasobie środowiska uczniowskiego – tj. relacjach rówieśniczych. Jej główne założenie opiera się na idei, że uczniowie i uczennice mogą pełnić istotną rolę w procesie wzajemnego wsparcia, szczególnie gdy łączy ich podobne doświadczenie rozwojowe oraz zbliżony kontekst życiowy. To zorganizowana forma pomocy emocjonalnej, udzielanej przez uczniów i uczennice swoim rówieśnikom w sytuacjach trudnych, stresujących lub wymagających wsparcia społecznego. Jest to również skuteczna metoda budowania relacji, wzmacniania kompetencji społecznych i poprawy klimatu oraz atmosfery w szkole.
Kto jest zaangażowany? → Schoolworkerzy – uczniowie przeszkoleni do pełnienia roli wspierających rówieśników → Koordynatorzy Szkolni – nauczyciel lub specjalista czuwający nad bezpieczeństwem i jakością programu → Cała społeczność szkolna, w tym rodzice.
Jak to wygląda w praktyce? → rozmowa „jeden na jeden” → wspólna nauka → zaproszenie do grupy → towarzyszenie nowemu uczniowi → uważne słuchanie i reagowanie w trudnej sytuacji