REGULAMIN REKRUTACJI KANDYDATÓW DO KLAS I
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 3
im. KRÓLA JANA III SOBIESKIEGO W STALOWEJ WOLI
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
DLA ABSOLWENTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Regulamin opracowany na podstawie:
1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów(Dz. U. z 2022 r., poz. 2431).
3. Zarządzenia Nr 1/2024 Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 26 stycznia 2024 roku.
§ 1
1. W Zespole Szkół Nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego w Stalowej Woli tworzy się Szkolną Komisję Rekrutacyjno – Kwalifikacyjną.
2. Szkolną Komisję Rekrutacyjno – Kwalifikacyjną powołuje Dyrektor Szkoły.
3. W skład komisji wchodzą:
– przewodniczący,
– nauczyciele w ilości zależnej od potrzeb.
4. Do zadań Szkolnej Komisji Rekrutacyjno – Kwalifikacyjnej należy w szczególności:
-
podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem szczegółowych kryteriów przyjęć,
-
przeprowadzenie rekrutacji w systemie komputerowym,
-
przyjmowanie dokumentów kandydatów,
-
weryfikacja dostarczanych podań,
-
ustalenie i ogłoszenie na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego listy kandydatów przyjętych do szkoły,
-
sporządzenie protokołu z postępowania rekrutacyjnego,
-
dbanie o przetwarzanie danych osobowych z godnie z ustawą o ochronie danych osobowych,
-
przeprowadzenie postępowania uzupełniającego.
5. Na rok szkolny 2024/2025 dokonana zostanie rekrutacja do następujących klas:
a) Technikum 5-letnie:
-
technik handlowiec,
-
technik żywienia i usług gastronomicznych,
-
technik architektury krajobrazu,
-
technik hotelarstwa,
-
technik organizacji turystyki
-
technik fotografii i multimediów,
-
technik spedytor,
b) Szkoły Branżowej I stopnia:
-
kucharz,
klasa wielozawodowa:
- sprzedawca,
- cukiernik,
- piekarz,
- krawiec,
- fotograf,
- złotnik – jubiler,
- fryzjer,
- stolarz,
- mechanik pojazdów samochodowych,
-
blacharz samochodowy.
§ 2
1. Kandydaci do klas pierwszych Technikum i Szkoły Branżowej I stopnia na podbudowie szkoły podstawowej składają niżej wymienione dokumenty:
-
podanie o przyjęcie do szkoły,
-
kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty potwierdzoną przez dyrektora szkoły podstawowej,
-
kopię świadectwa potwierdzoną przez dyrektora szkoły podstawowej,
-
kartę zdrowia,
-
dwa zdjęcia podpisane na odwrocie,
-
kandydaci do szkoły branżowej I stopnia i technikum po przyjęciu do szkoły załączają zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie.
2. Kandydaci dodatkowo mogą dołączyć:
-
opinie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
-
zaświadczenie z olimpiad i konkursów przedmiotowych wydanych finalistom przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty,
-
udokumentowane osiągnięcia sportowe lub artystyczne na szczeblu co najmniej powiatowym.
§ 3
1. Kandydat do szkoły ponadpodstawowej może maksymalnie uzyskać 200 punktów, w tym:
a) za wyniki egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej – maksymalnie 100 pkt. możliwych do uzyskania.
Wynik przedstawiony w procentach z: języka polskiego i matematyki mnoży się przez 0,35. Wynik z języka obcego nowożytnego mnoży się przez 0,30.
b) za oceny z j. polskiego i matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez Dyrektora Szkoły maksymalnie 72 punkty.
2. Punkty za oceny przyznawane są z j. polskiego i matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
-
zawody ekonomiczne – technik ekonomista, technik handlowiec, technik spedytor: język obcy, geografia,
-
zawody – technik żywienia i usług gastronomicznych, technik architektury krajobrazu: język obcy, biologia,
-
zawody – technik hotelarstwa, technik organizacji turystyki: język obcy, geografia,
-
zawód – technik fotografii i multimediów: język obcy, informatyka,
-
zawody – sprzedawca, kucharz, piekarz, cukiernik, krawiec, fotograf, złotnik-jubiler, blacharz samochodowy, fryzjer, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych: język obcy, geografia.
Punkty są obliczane według następujących zasad:
-
celujący – 18 pkt
-
bardzo dobry – 17 pkt
-
dobry – 14 pkt
-
dostateczny – 8 pkt
-
dopuszczający – 2 pkt
3. Za ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem 7 punktów.
4. Za szczególne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej kandydat może uzyskać łącznie, co najwyżej 18 punktów, w tym za:
1) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) tytułu laureata konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) tytułu finalisty konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
2) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym albo ogólnopolskim, przeprowadzanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”:
a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) tytułu finalisty konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
3) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
d) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
e) tytułu laureata konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
f) tytułu finalisty konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
4) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty:
a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
d) tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
5) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
a) międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
b) krajowym – przyznaje się 3 punkty,
c) wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
d) powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
5. W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
6. Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu – 3 punkty.
7. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przy czym za uzyskanie z:
1) języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
a) celującym – przyznaje się po 35 punktów,
b) bardzo dobrym – przyznaje się po 30 punktów,
c) dobrym – przyznaje się po 25 punktów,
d) dostatecznym – przyznaje się po 15 punktów,
e) dopuszczającym – przyznaje się po 10 punktów;
2) wybranego języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:
a) celującym – przyznaje się 30 punktów,
b) bardzo dobrym – przyznaje się 25 punktów,
c) dobrym – przyznaje się 20 punktów,
d) dostatecznym – przyznaje się 10 punktów,
e) dopuszczającym – przyznaje się 5 punktów.
8. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty na podstawie art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty ocenę z danego przedmiotu, z którego jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i którego dotyczy zwolnienie, wymienioną na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej przelicza się na punkty w sposób określony w § 3 ust. 7 pkt 1 Regulaminu Rekrutacji.
9. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty na podstawie art. 44zw ust. 2 ustawy o systemie oświaty ocenę z języka obcego nowożytnego, z którego przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty, wymienioną na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przelicza się na punkty w sposób określony w § 3 ust. 7 pkt 2 Regulaminu Rekrutacji, z tym że na punkty jest przeliczana wyższa ocena z języka obcego nowożytnego.
10. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
11. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dana szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, w trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie kryteria:
a) wielodzietność rodziny kandydata,
b) niepełnosprawność kandydata,
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
g) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
12. Kryteria, o których mowa w ust. 11 mają jednakową wartość.
13. Laureaci olimpiad i konkursów przedmiotowych poszerzających treści podstawy programowej jednego przedmiotu o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, przyjmowani są niezależnie od kryterium zawartego w niniejszym regulaminie.
§ 4
1. Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, do klas I publicznych szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2024/2025:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Termin w postępowaniu rekrutacyjnym |
Termin w postępowaniu uzupełniającym |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami |
od 13.05.2024 r. do 14.06.2024 r. do godz. 1500 |
od 24.07.2024 r. do 26.07.2024 r. do godz. 1500 |
2. |
Wydanie przez szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe skierowań na badania lekarskie, o których mowa w art. 134 ust. 1 pkt 2, 4, 5 ustawy – Prawo Oświatowe |
od 13.05.2024 r. do 18.07.2024 r. |
od 24.07.2024 r. do 09.08.2024 r. |
3. |
Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty lub możliwość przeniesienia wniosku o przyjęcie do innej szkoły ponadpodstawowej lub zmiana kolejności wybranych szkół |
od 21.06.2024 r. do 08.07.2024 r. do godz. 1500 |
|
4. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków poświadczanych w oświadczeniach, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych |
do 09.07.2024 r. |
do 29.07.2024 r. |
5. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych. |
16.07.2024 r. do godz. 1200 |
05.08.2024 r. do godz. 1200 |
6. |
Potwierdzenie przez rodzica kandydata albo kandydata pełnoletniego woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku |
od 16.07.2024 r. do 18.07.2024 r. do godz. 1400 |
od 05.08.2024 r. do 09.08.2024 r. do godz. 1400 |
7. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych. |
19.07.2024 r. do godz. 1200 |
09.08.2024 r, do godz. 1200 |
8. |
Poinformowanie Kuratora Oświaty o liczbie wolnych miejsc w szkole. |
do 19.07.2024 r. do godz. 1400 |
do 09.08.2024 r. do godz. 1400 |
2. Kandydaci do szkół ponadpodstawowych ze szkół biorących udział w scentralizowanym, elektronicznym naborze, składają jedynie w pierwszej wybranej przez siebie szkole ponadpodstawowej podpisaną przez rodziców lub prawnych opiekunów, deklarację wyboru szkoły (oddziałów w szkołach), do których się ubiegają.
3. Deklaracja wyboru szkół (oddziałów w szkołach) złożona przez kandydata jest ściśle uporządkowaną listą określającą kolejność, w jakiej w procesie rekrutacyjno-kwalifikacyjnym będą rozpatrywane punkty rekrutacyjne zgromadzone przez kandydata.
4. Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych biorących udział w scentralizowanym, elektronicznym naborze odbywa się w ten sposób, że kandydat przyjmowany jest do szkoły (oddziału) znajdującej się na najwyższej pozycji spośród wskazanych przez niego szkół (oddziałów) w jego deklaracji wyboru, do której kwalifikuje go uzyskana liczba punktów rekrutacyjnych, z uwzględnieniem dodatkowych kryteriów.
5. Kandydaci po zapoznaniu z wynikami rekrutacji zobowiązani są do potwierdzenia woli podjęcia nauki w danej szkole oraz złożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i pozostałych dokumentów zgodnie z rozporządzeniem.
6. Kandydaci do szkół ponadpodstawowych ze szkół podstawowych nie biorących udziału w scentralizowanym, elektronicznym naborze, którzy wybrali szkołę w powiecie stalowowolskim składają w szkole pierwszego wyboru tyle świadectw ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczeń o wynikach egzaminu oraz ich kopii ile szkół wybrał uczeń w powiecie stalowowolskim (nie więcej niż 3).
7. Dyrektor szkoły pierwszego wyboru, do której uczeń składa podanie jest zobowiązany wpisać wszystkie wybrane przez ucznia szkoły (oddziały) w podanej przez niego kolejności.
§ 5
1. Wątpliwości wynikające z niniejszego regulaminu wyjaśnia Dyrektor Zespołu Szkół Nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego w Stalowej Woli.
2. Pozostałe zasady nieuregulowane niniejszym regulaminem określają obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 29.02.2024 r.