Ekonomik w Europie – praktyki zawodowe i job shadowing.
Zespół Szkół nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego w Stalowej Woli zrealizował kolejny projekt w ramach akredytacji nr 2023-1-PL01-KA120-VET-000194255 w sektorze Kształcenia i Szkoleń Zawodowych Erasmus+, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Ze środków finansowych w ramach budżetu z konkursu 2024 w wysokości 61 054,00 EUR zorganizowano praktyki zawodowe dla 20 uczniów klas V oraz job shadowing dla 5 nauczycieli, w tym Dyrektora ZS3.
Uczniowie w okresie od 24.02 – 7.03.2025 pod kierunkiem Tutorów portugalskich firm kształcili swoje umiejętności zawodowe. Z przeprowadzonych obserwacji zajęć i rozmów z pracodawcami wynikało, że uczniowie posiadają dużą wiedzę merytoryczną w swoich zawodach oraz potrafią dobrze komunikować się w języku angielskim.
Uczennice kształcące się na kierunku technik hotelarstwa realizowały praktykę w Apulia Praia Hotel, gdzie wykonywały zadania na recepcji, przy bufecie, barze oraz Housekeepingu. Młodzież kierunku technik organizacji turystyki zapoznała się z obowiązkami organizatorów turystyki w Centro de Informação Turística de Esposende. Ekonomiści sporządzali wybrane dokumenty obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w języku angielskim. Wykonywali różne prace biurowe w Escola Secundária Rocha Peixoto oraz Museu Municipal de Etnografia e História da Póvoa de Varzim– zostali zapoznani z przyjętym systemem kancelaryjnym, redagowali wybrane pisma wewnętrzne i zewnętrzne (w tym urzędowe). Handlowcy zapoznali się z zasadami handlu, magazynowania, przygotowywania towarów do sprzedaży i wysyłki w jednej z najnowocześniejszych firm tekstylnych – Gubec – I&D in Textiles. Firma obsługuje prestiżową klientelę skupioną na rynkach premium i luksusowych. Spedytorzy poznawali zasady organizacji pracy w magazynach w firmie Moldartpóvoa-Fábrica de Molduras e Quadros da Póvoa de Varzim, architektki krajobrazu w Horto – Duas Cidades, Lda gdzie miały możliwość poznania rzadkich okazów roślinności, przyszli szefowie kuchni w We Are Tasty, gdzie samodzielnie przygotowywali potrawy i napoje, obsługiwali gości restauracji, a fototechniczki w Crafer-artes Gráficas Lda oraz Oferta Ímpar , C.B. Publicitários, Unip. Lda ( Vilarte ) gdzie nauczyły się obsługi nowoczesnych programów graficznych wykorzystywanych w portugalskich firmach, przygotowywały samodzielne prace na zlecenie klientów, które po uprzedniej akceptacji przechodziły do fazy realizacji.
W ocenie uczniów wyjazd na staż był wspaniałym doświadczeniem, przynoszącym liczne korzyści, takie jak wzbogacenie wiedzy zawodowej, umiejętności, kompetencji językowych, nawiązanie nowych znajomości, możliwość poznania kraju. Dla wszystkich była to niezapomniana przygoda. Pracowitość i zapał do pracy zostały docenione przez załogi w miejscach praktyk, a uczniowie obdarzeni zaufaniem – wykonując samodzielnie prace.
Po dwóch tygodniach wspólnej pracy uczniowie z żalem żegnali mentorów i współpracowników w firmach. Jesteśmy dumni z naszych uczniów, wszyscy byli bardzo chwaleni i wysoko oceniani za umiejętności, postawę, chęć do pracy i nauki, życzliwość. Na zakończenie stażu wszyscy uczestniczyli w uroczystej kolacji, gdzie jeszcze raz mieli okazję biesiadować w portugalskim stylu.
Młodzież otrzymała certyfikaty potwierdzające udział w stażu od organizacji We Are LTD, z którą współpracowaliśmy przy realizacji projektu oraz Europassy.
W dniach 9.06–20.06.2025 roku grupa nauczycieli, w tym dyrektor szkoły, uczestniczyła w programie job shadowing w portugalskim mieście Póvoa de Varzim.
Celem wyjazdu było poszerzenie wiedzy na temat systemu kształcenia zawodowego w Portugalii, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie kontaktów z lokalnymi szkołami i firmami. Pedagodzy odwiedzili m.in. szkoły zawodowe Escola Secundária de Rocha Peixoto i Escola Profissional de Esposende, gdzie obserwowali organizację egzaminów, wyposażenie pracowni oraz metody nauczania.
Nauczyciele mieli okazję szczegółowo zapoznać się z funkcjonowaniem placówek, infrastrukturą oraz metodami nauczania. Wrażenie zrobiły nowoczesne sale lekcyjne, dobrze wyposażone pracownie tematyczne, a także nacisk na pracę projektową i rozwijanie kompetencji miękkich uczniów.
Zorganizowano również spotkania z kadrą pedagogiczną oraz uczniami, które pozwoliły na bezpośrednią wymianę doświadczeń. Portugalscy nauczyciele chętnie dzielili się doświadczeniami m.in. w zakresie realizacji praktyk zawodowych, oceniania, a także współpracy ze środowiskiem lokalnym i biznesem. Zwrócono uwagę na elastyczność systemu, który umożliwia uczniom zarówno szybkie wejście na rynek pracy, jak i kontynuowanie nauki na poziomie wyższym. W Portugalii istotną rolę odgrywa współpraca szkół z lokalnymi firmami i instytucjami, co pozwala na bieżąco dostosowywać programy nauczania do potrzeb rynku.
W job shadowing nauczyciele przedmiotów zawodowych odbywali mobilność w zakładach pracy powiązanych z ich kierunkami nauczania jak: ekonomią, gastronomią, architekturą krajobrazu, fotografią i multimediami, tj: We ARE, We Are Tasty, Crafer-artes Gráficas, A. F. Costa – Comercialização de Produtos de Jardinagem Lda w Póvoa de Varzim. Dyrektor szkoły odbył szereg spotkań z portugalską kadrą zarządzającą, dzięki którym mógł porównać metody kierowania szkołą, strategie rozwoju placówek oświatowych oraz sposoby budowania współpracy międzynarodowej.
Wyjazd był nie tylko cennym doświadczeniem zawodowym, ale także kulturowym. Uczestnicy poznali portugalskie miasta i zwyczaje, m.in. odwiedzili Fatimę, Porto, Aveiro i Viana do Castelo.
Projekt nr 2024-1-PL01-KA121-VET-000221337
realizowany w ramach akredytacji nr 2023-1-PL01-KA120-VET-000194255 w sektorze Kształcenia i Szkoleń Zawodowych Erasmus+. Dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
czas trwania: 01.06.2024 – 31.08.2025
dofinansowanie projektu z UE: 61 054,00 EUR